Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van René Tol - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van René Tol - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

10 Februari 2009 | Australië, Melbourne

Ik haat zand..... Tsja, dat was het eerste steekwoord in m'n dagboekje dus dan weten jullie dat ff! Jullie vragen je vast af waarom ik nu alweer met een blog kom? Wel om de volgende reden, a.s. donderdag vertrek ik naar Tasmanië voor een 10-daagse jeep safari tour. Ik weet zeker dat ik daar zoveel indrukken ga krijgen dat ik alles van de Great Ocean Road weer vergeet dus daarom hier onder het verslag van de Great Ocean Road.

De dagen voor vertrek hebben Christel en ik ons bewezen als slechte backpackers, zo niet de allerslechtste ooit. We liepen in St. Kilda (trendy buitenwijk van Melbourne) een eettentje te zoeken en we vonden dat we nou wel eens een keer een goede maaltijd verdiend hadden. Na het bestellen van m'n zalmmoot moesten we er nog wat bij te drinken hebben. Rosé'tje doen? We kunnen ook gewoon een fles doen! Haha, het eten was verrukkelijk en de rosé ook. Niet echt backpacker-style maar wat zou het! Daarna moesten we ons nog haasten om de finale van de Australian open te kunnen zien, op groot scherm op Federation Square. Zoals ik al dacht waren we niet de enige, wat een mensen! En wat een wedstrijd! Ik was natuurlijk voor m'n gappie Federer maar de laatste set moest hij afhaken: 6-2. Zeer jammer maar Nadal was gewoon de betere, wéér. Wij zaten natuurlijk gewoon op een terrasje en niet tussen de meute (een van de eerste foto's). Toen werd het dinsdag en werd het tijd voor de Great Ocean Road:

Dag 1

We hadden een auto gehuurd bij een bedrijf waar je zo de stad uit kon rijden. Dit kwam helemaal goed uit voor mij. Ik moet zeggen dat het links rijden niet eens hoefde te wennen, het was alsof ik nooit anders had gedaan. Ik vond het meer wennen toen ik pas in Aussie was, met oversteken enzo. We reden trouwens niet zo de stad uit maar zozo. Ik had Christel mee als navigator maar die bewees gelijk dat ze niet een van de beste was zoals ze mij had verzekerd. Bij poging 2 ging het wel goed en reden we richting Geelong, daar in de buurt is een plaatsje genaamd Turquay en daar begint de Great Ocean Road. Omdat ik al een km'tje of 100 had gereden werd het daar maar eens tijd voor de eerste stop haha. Er was weinig te beleven daar en 1 dagje was precies goed. In Turquay heb ik ook nog wat spullen achter gelaten (als m'n hoofd niet vast zat....). Om te beginnen m'n badlaken (sorry Syl) en m'n eerste hier gekochte t-shirt, met de Australische vlag er op enzo. Als ik nou toch bezig ben, eerder had ik al m'n USB stick in een computer laten zitten m'n vest ergens laten liggen (sorry Gerard). Dus gemiddeld zit ik nu wel op 1 item in de week. Wajah, scheelt weer ruimte in de backpack zullen we maar zeggen hihihihi.

Dag 2

Fris en fruitig onwaakte IK voor het échte begin van de Road. Met de nadruk op ik want er had er iemand een ochtendhumeur van hier naar Volendam, en dan nog terug ook! Christeltje had niet zo lekker geslapen omdat er iemand snurkte in de kamer. Een of anders iets te groot kaal mannetje. Tsja, daar kan hij toch ook niks aan doen? En wat ze ook probeerde hij was niet wakker te krijgen haha. Een grotere domper voor ons was dat het bewolkt was en dat we dus wienig uitzicht hadden over de mooie uitzichtpunten. Jammer dus, maar de weg was nog langer dus na 45 hele km zijn we maar weer een stop gaan houden in het plaatsje Lorne. Lorne is een klein schattig dorpje waar ook weinig te beleven valt. Met de auto zijn we naar een waterval gereden en nog een mooi uitzichtpunt boven op een berg. Het weer werd iets beter dus dat was mooi meegenomen. Ik ben daarna door het dorp gaan wandelen en 's avonds zijn we voor de verandering nog maar weer eens uit eten gegaan. Die avond heb ik voor het eerst m'n portable DVD-speletertje gebruikt en wel voor een Little Britain marathon van 3 uur. We hadden een kamer met z'n tweeën dus DVD-spelertje in het midden, chips en fanta en lekker melige humor bekijken. Heerlijk! In dit plaatsje zou ik het zonder moeiten een maand uit kunnen houden, Christel natuurlijk weer maar 1 dagen. Ik zeg natuurlijk, omdat wij niet veel gemeen hebben zal ik maar zeggen haha. Maar dat maakt het wel weer leuk ook.

Dag 3

Nou wat keek ik uit naar die dag! Ik wist namelijk dat ik Diederick daar weer tegen ging komen. Hij zat in Apollo Bay, 45 km verder dan Lorne dus na een uurtje bochtenwerk arriveerde we daar, uiteraard in hetzelfde hostel. Het was lekker weer en we zijn naar het strand geweest. Daarna zijn we boodschappen gaan doen voor de BBQ, ja, dit was onze eerste keer "zelf" koken. Na het inslaan van het vlees (en bier natuurlijk) gingen we van start. Didi, zoals ik het liefkozend mag noemen, en dat doe ik dan ook om andere mensen te irriteren, had zich ontfermt over het bakken van het vlees. Ik heb een salade gemaakt (eerlijk waar) en Christel was goed voor de afwas. Het was erg lekker en daarna is het ook nog erg gezellig geworden. Ohja, die dag gebeurde nog het onoverkomelijke, iets wat elke Volendammer overkomt, waar ook ter wereld. Zit ik daar een beetje rustig bij Information, hoor ik aan enen "eey, ier zit ur nag ien". Jawel, Volendammers, 3 wel te verstaan. Het was Stefan Helsloot en 2 van z'n vrienden. Ik wist dat zij ook in Australië waren maar hoe groot is nou de kans dat je die tegen komt? Haha ik vond het wel lachen. Kon ik ook weer eens Volendams praten (ging niet vanzelf trouwens, als ik het maar niet verleer).

Dag 4

Zijn we in Apollo Bay gebleven. Ik ben maar eens actief gaan doen en heb in m'n uppie een mountainbike gehuurd om de omgeving eens te verkennen. Het was super mooi allemaal en gelukkig was m'n conditie ook nog goed en ondanks de 9 flesjes Toothey's van de avond er voor ging het gewoon lekker. Lekker fietsen door de bossen en daarna nog over het strand. Na 3 uurtjes kreeg ik toch wel last van m'n zitvalk en heb ik de pijp aan Maarten gegeven. Die stond daar toevallig dus dat kwam wel goed uit (grap grap). In het kader van zelf koken stond er nu pasta op het programma. Omdat ik daar het fijne niet vanaf weet, of niet wil weten, heb ik me maar ontfermt over de afwas. Dat kennie wel hoor! We hadden helemaal de overgebleven pasta in bakjes gedaan want daar zat nog genoeg in voor de dag erna. En natuurlijk, alles daar laten staan haha.

Dag 5

Was de langste rit tot nu toe. 160 km! Na 3 uurtjes kwamen we aan bij ons eindpunt, Warrnabool. Onderweg hier naartoe kwamen we langs het bekendste punt van de Great Ocean Road, de twaalf appostelen. Rotsblokken die zomaar rechtop in de zee staan zonder enige verklaring. Ik heb er trouwens maar 6 of 7 geteld, die andere zijn door de jaren heen vergaan. Didi reed trouwens met ons mee, die moest toch die kant heen en scheelde hem weer een buskaart. En die dag was het voor de verandering maar weer eens warm! Toen we de auto uitstapte kreeg ik alweer het "kerstkalkoen in de oven gevoel". Die warme wind, echt verschrikkelijk. En wij mochten nog niet eens klagen want later op de middag werd het al snel koeler. Melbourne daarentegen was het de warmste dag ooit met 47 graden! Gelukkig waren we daar niet, ik vond 43 al meer dan genoeg vorige week. Het hostel waar we verbleven was echt super chil. Een super grote tv met dvd-speler, grote ruimte om te zitten en grote en schone douchen. Omdat het zo warm was zijn we maar lekker binnen gebleven, bij de airco. De middag begon met een film met Ben Stiller, toen ze er daarna nog een gingen kijken met Wil Farrel heb ik af moeten haken. Dat deed me toch iets te veel aan het thuisfront denken. Na een uurtje internetten was ik weer opgeladen en na de pizza's hebben we weer Little Britain gekeken, weer 3 uur lang, een ander seizoen, dat wel natuurlijk. Daarna nog lekker blijven hangen in de bank en rond 1 uur ben ik op bed gegaan. Ik had nog een pittig ritje voor de boeg de dag erna, die andere 2 niet en die hadden het maar een uur of 5 gemaakt haha. Ze grapte nog of ik hun bed niet ff op wilde maken. Oké, dat heb ik dan maar gedaan. Ik ben geen klootzak!

Dag 6

Heb ik wéér afscheid moeten nemen van Didi. Tsjonge jonge dat was nou al de 3e keer. Maar goed, ongetwijfeld dat ik die nog tegen kom. Met een vermoeide Christel naast me reed ik terug naar Melbourne. We moesten een stukkie omrijden vanwege de hevige bosbranden. Het is best raar, de halve provincie (Victoria) staat in de vik en ik heb nog niks gemerkt (dodental tot nu toe over de 200). Ik dacht dat het hier best ver vandaan is, maar net hoorde ik dat het 20 of 30 km verder op is. Maar no worries, ik zit vlak bij de zee en het sea aquarium dus mij krijgen ze niet ghehe. Nee ff alle gekheid op een stokkie, ik zit hier veilig. Ik zit in de stad en ik heb nergens in de omgeving hier bos gezien.

Toen we terug in Melbourne aan kwamen, of eigenlijk in St. Kilda, was er het St. Kilda festival. Nou ik had wel zin in een feessie na al die weinige alcoholische versnaperingen van de dagen ervoor. We zijn op een volendamse tijd uit gegaan en het was super gezellig. We zijn in een paar barretjes geweest, niet naar de muziek want daar stonden artiesten waar ik nog nooit van gehoord had. Na een ontelbaar aantal "pints" ben ik naar m'n hostel gegaan. Haha, ik had dit niet tegen Christel gezegd dus was niet zo blij met me, oeps, ff vergeten. De dag erna had ik dan eindelijk m'n eerste officiële kater. Toen heb ik ook bewezen waarom ze mij nou King Muif noemen (muiven = chillen, niks doen, slapen, liggen etc. op een nader te bepalen locatie). Ik had dit al aan Christel en nog een paar mensen verteld maar ze begrepen het niet omdat ik geen minuut stil kan zitten (zeggen ze) en omdat ik altijd vroeg uit bed ga (9 / 10 uur is voor backpackbegrippen vroeg denk ik). De enige reden waarom ik uit bed ben gegaan is omdat ik de sleutel van de auto nog terug moest brengen en omdat ik toch iets moest eten. Uiteindelijk om half 10 's avonds écht m'n bed uit gegaan om nog een paar slaapmutsjes te halen. Er zit een kroeg onder ons hostel, komt dat ff mooi uit!

En nu is het alweer dinsdag? Goh wat vliegt de tijd. Ik heb nog 1,5 hele dag hier in St. Kilda. Ik wil straks nog ff naar het mega grote zwembad om te trainen want volgens mij word ik best wat groter hier (of m'n shirts worden kleinder door de droger, hoop het laatste). Het is dus belangrijk, helemaal voor mij, om gewoon blijven te bewegen en dat doe ik met plezier, als ik er "tijd" voor heb dus. Ook heb ik nog van Kevin's ma, Kevin is een "vriend" van me, 2 adressen gekregen van familie en vrienden die hier in de buurt wonen. Zij is namelijk officieel Australisch maar is in Volendam blijven plakken, jaren terug. Of vertel ik het nou niet goed? Maarja, ik ga zo ff bellen en hopelijk kan ik er nog een koppie halen een dezer dagen, en zo niet, misschien kom ik hier nog wel terug ook? Wie weet, ik vind het in ieder geval een mega leuke stad Melbourne.

Zo mensen, hier laat ik het weer ff bij. Hopelijk hebben jullie weer genoten van m'n verhaal. Ik krijg veel goede reacties en dank daarvoor! Er wordt zelfs al gesproken over een nobelprijs voor de literatuur. Maar laat dit dan wel volgend jaar zijn, want dit jaar kan ik hem niet ophalen zie je.

DE M@ZZELS

PS. Moet zo ff naar een ander internetcafé'tje voor het uploaden van de foto's dus nog ff geduld (tis bij jullie nu toch nacht dus dat moet wel lukken).

  • 09 Februari 2009 - 22:59

    René Tol:

    Ik ben trots op mezelf!

  • 10 Februari 2009 - 06:18

    Martin B.:

    Hoi Rene, wanneer je weer in een cafeetje zit, zou je ook eens een koala beer moeten proberen. Deze bier is lekker van smaak en is een goede dorstlesser.

  • 10 Februari 2009 - 10:18

    Jack Bakplaat:

    en als je de koala beer eerst een half uurtje in kokend water laat sudderen kun je zijn velletje er zo af stropen en vervolgens opdienen met een pepersausje..jam jam onovertroffen!

  • 10 Februari 2009 - 12:01

    Ma:

    Dus toch geen 300 km. vanaf die branden. Nou, ik heb ie ieder geval wel geslapen nadat ik je 's nachts gebeld had, na 't laatste journaal. Als je daar eerst maar weg bent. Wij zaten toen in Frankrijk een paar honderd meter van die camping die helemaal verbrand is. Veel plezier, en je verhaaltje was weer leuk.
    xxx.

  • 10 Februari 2009 - 12:51

    Syl:

    Nou lekker dat me badlaken alweer vergeten is! Het is ook maar goed dag je gevalletje aan 1 kant vast zit, anders had je die allang ergens laten liggen! ghehe ghehe

    Veel Plezier in Tazmanië en ik hoop dat je een foto kan maken van Tazmaniën devil voor me!!! x syl

  • 10 Februari 2009 - 18:39

    Pauline:

    Hai Rene,

    Wat een mooie verhalen, je hebt het dus mooi voor elkaar, we hadden het vanmiddag nog over de branden, je zit er toch wel heel dichtbij, we missen je enorm, vooral bij prijsjes maken (het gezeur over het weggaan natuurlijk niet)veel plezier verder en pas goed op jezelf.

    Groetjes

    Pauline

  • 10 Februari 2009 - 18:58

    WEM:

    Hé René,

    Je verhaal las weer lekker weg. Wat klinkt het leuk allemaal! Eerst zeggen dat je 200 km vanaf de bosbranden hè!!! Ik hoop maar dat het niet jouw kant op komt. Heel veel plezier nog daar. We denken aan je en moeten je nog steeds elke avond een zoen geven van Joey!

    Liefs WEM

  • 11 Februari 2009 - 17:01

    Eddy Bank:

    Gday mate/assistent bondscoach/vriend, de spelers missen je vakmanschap en gedrevenheid hier. Mooie fotos, Rene. We hebben een goede tijd samen gehad. Thanks amigo!! Ed

  • 11 Februari 2009 - 17:06

    Bob&Jud:

    Dag neef,
    wat heb je het weer mmoi geschreven, super! Leuke foto's ook. We proberen je van het weekend weer even te bellen...
    HOUDOE!!! x fam. Verschuren

  • 12 Februari 2009 - 08:54

    Marjan:

    Hi There Matey,

    Nou...heerlijk weer even op de hoogte van je avonturen!!!
    Geweldig Reneetje.....zuk genieten daaro....hahaha!!
    Volendams verleer je niet hoor, maar is idd moeilijk als je het een tijdje niet spreekt.;-) (het is eiegnlijk een belachelijk taaltje) hihihi.... Veel plezier @ Tassie!!! Leuk!!!

    Xies Marjan

  • 12 Februari 2009 - 14:20

    Gos:

    He Mos, leuke verhalen weer!!!! Blij weer wat van je te horen & dat je het zo naar je zin hebt...! Hier ist al 2 weken f#@k weer, maar ben gelukkig alweer goed opgeknapt vd operatie en het slikken gaat weer super...! K bel je vd week weer!! Laterzzz

  • 14 Februari 2009 - 00:35

    Rosan:

    Ze zitten me hier allemaal aan te gapen omdat ik hier hardop zit te lachen om je droge verhaal.. Het is net alsof ik op de achterbank mee ben geweest zo herkenbaar, en dingen achterlaten.. Ik dacht dat ik daarvoor de nobelprijs zou krijgen dit jaar maar volgens mij gaat ie net aan mijn neus voorbij.. have fun in tassie

  • 15 Februari 2009 - 09:15

    Nico S:

    muiven rules

  • 15 Februari 2009 - 15:29

    JOHAN BOND BOETTIE:

    He Rene, ik vraag me afof je nog wel tijd vrijmaakt voor een rondje van 5 km. Zo te zien en te lezen is er weinig tijd voor.

  • 16 Februari 2009 - 18:01

    Nico Pot:

    King Snurk

  • 17 Februari 2009 - 14:38

    Buckcherry:

    ik mis mijn kingetje

  • 20 Februari 2009 - 16:45

    Zwaag Johan:

    hier een berichtje van je zwaag hoe ist met je was de jeep safarie mooi ik bel je van het weekend wel ff en ik mis je

  • 21 Februari 2009 - 08:03

    Tante Gerda:

    hallo René, vandaag pas tijd gehad om je leuke verslag te lezen. Nog steeds met verbazing dat je dit allemaal onderneemt, ouwe globetrotter!! Maar een geweldige ervaring voor je. Wil je wel een beetje zuinig zijn op je mooie broek??? Zie het nog gebeuren dat je die ook ergens achterlaat. Verder krijg ik nog steeds kaarten en felicitaties voor het behalen van mijn opleiding arbeidsdeskundige, echt heel leuk. Oom Theo had mij in de nivo gezet met een pasfoto, wel erg lief hoor. Maar iedereen had het gelezen dus veel mensen hebben hierop gereageerd. Nu ben ik ook wel erg blij dat het achter de rug is hoor, krijg ik weer meer tijd om jou verslagen te lezen en hierop te reageren!! Nou vriend, geniet nog lekker en hoop je weer gauw persoonlijk te spreken via de mobile.Dikke hugh van mij xx

  • 22 Februari 2009 - 09:17

    Jude & Bob:

    ALAAF!!!
    Het is hier weer carnaval..hopelijk ben je er volgend jaar weer bij! Leuk om je vanmorgen nog even gesproken te hebben...en oh ja, de piste is weer rood :) haha
    Have fun! We bellen snel weer, liefs Bob en Jud

  • 22 Februari 2009 - 19:29

    WEM:

    Hé René,

    Werk ze morgen! Zal niet meevallen na 2 maanden 'vakantie'. Ik hoorde dat daar waarschijnlijk kinderen rondlopen. Leuk man!
    Ik ben benieuwd...

    Liefs WEM

  • 24 Februari 2009 - 11:33

    Jaap S:

    He René!! ik mis je..ik wil je op komen zoeken

  • 25 Februari 2009 - 16:17

    Will Ferrel:

    I Rule!! Het herinnert je teveel aan het thuisfront? Tranen rollen over me ogen dat je niet aan me wilt denken.
    Die MAarten kom je ook overal maar tegen hoor!! Wat een deugniet hihihihihihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

René

Actief sinds 21 Sept. 2008
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 166535

Voorgaande reizen:

06 Januari 2009 - 24 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: