Tassie - Reisverslag uit Launceston, Australië van René Tol - WaarBenJij.nu Tassie - Reisverslag uit Launceston, Australië van René Tol - WaarBenJij.nu

Tassie

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

26 Februari 2009 | Australië, Launceston

Voor ik het vergeet, en dat doe ik zeker want ik ben het al 3 keer vergeten, ik heb ook een Australisch postadres! Het hostel waar we zijn begonnen in Sidney heeft een post-doorstuur-service (kan het ff niet anders omschrijven), dus als jullie me iets toe willen sturen, dan kan dat naar het volgende adres:

René Tol - 1130
153 Forbes Street
Wolloomooloo
NSW 2010
Sydney
Australia

Goed, waar waren we? Ohja, ik was dus in Melbourne en zou nog ff gaan zwemmen in het mega grote zwembad en Kevin’s (Buijs) ma’s familie opzoeken. In beide missies ben ik geslaagd! Het zwembad was het beste waar ik tot nu toe in mijn carriere in heb gezwommen. Het is een verwarmd buitenbad waar nog minder chloor in zit dan het water dat hier uit de kraan komt. En het deed me ook goed dat ik het nog niet verleerd was, ondanks dat het sporten nogal onregelmatig verloopt hier. Op mijn een na laatste dag in Melbourne heb ik Rob & Leslie opgezocht, juist, een neef van Kevin’s ma. Over hoe dat nou precies zit geef ik ff het woord aan Kevin’s ma, komt ze: “Ik ben niet een echte Aussie want ik ben in Haarlem geboren. Mijn vader kwam daar vandaan en mijn moeder was een Volendamse. Ik was 1 toen ze daar naar toe gingen en 19 toen ik daar vandaan ging.” Snap? Rob en Leslie zijn super aardige mensen met een nog aardiger huis. Het was niet normaal, zwembadje in de tuin, een uitzicht waar menig paard de hik van krijgt en de guestroom waar in ik sliep (ze vonden me zo lief dat ik mocht blijven pitten) was zeker 3 keer groter dan m’n eigen kamertje in euhhhhhhhh, Volendam heet dat dorp toch? Hihihihi. Ik kreeg een heerlijke maaltijd voorgeschoteld, de beste en gezondste tot nu toe, en daarna nog wat gedronken en TV gekeken. Dat was niet echt een vrolijke bedoeling want we keken een extra lange uitzending van het nieuws over de bosbranden. Ik wist natuurlijk wel wat er allemaal loos was in de omgeving maar door die uitzending ben ik het wel wat meer gaan beseffen. De volgende ochtend heb ik daar nog ontbeten en heb ik voor het eerst, en achteraf het laatst, Vegemite geprobeerd. Dat is een goedje dat je op je brood smeert en ik heb nog niet een Australiër gesproken die dat niet lust. Daar begrijp ik geen reet van! Haha, niet te vreten dat spul. Volgens mij is het gemaakt van allerlei soorten kruiden dus vrij sterk, ik smeren voor m’n leven, veel te veel natuurlijk. Ik vond het echt 3 keer niks, maar uit beleefdheid heb ik het maar opgegeten. Je moet toch wat..... M’n laatste dag heb ik besteed aan iets waar ik best wel een hekel aan heb: shoppen. Ik moest wel want ik moest al m’n kwijt geraakte spullen vervangen. Na het aanschaffen van een nieuw vest, t-shirt, badlaken en USBstick keerde ik weer hostelwaarts. Ongeveer 300 dollar lichter dus misschien moest ik nou toch eens beter op m’n spullen gaan letten!? Ik zei misschien, dus vergeef het me als ik binnenkort weer wat kwijt raak. ’s Avonds wat hét moment daar, prrrrrr rrrrrrr rrrrrrr (tromgeroffel): afscheid nemen van Christel. Emoties, tranen, schreeuwen, janken, gillen, alles was aanwezig! Het viel ons beiden zeer zwaar. Nouja, eigenlijk waren het gewoon 3 zoentjes op de wang en de woorden “ik zie je wel weer eens”, maar dat eerste klinkt dramatischer dus hou het daar maar op. Maar ff alle gekheid op ’n stokkie, ik heb het zeer leuk en gezellig met ‘r gehad 3 weken lang en vond het best jammer dat we uit elkaar gingen (ik moet dit wel zeggen natuurlijk want ze leest ongetwijfeld mee). Moest ik dat nou weer zeggen tussen die haakkies? Blijkbaar wel dus haha.

De dag erna op naar Tasmanië! (na een uurtje vliegen) Tasmanië is een eiland en ligt helemaal in het zuiden (dat is onderaan Ips!) van Australië en is qua oppervlakte net zo groot als Nederland alleen dan met iets minder inwoners: 500.000. De temperatuur is gemiddeld rond de 20–25 graden maar vaak voelt het als 30. Wie het ontdekt heeft? Dat waren toch die Hollanders? Juist, of zoals wij locals ze noemen, the dutchies. Abel Tasman heette de goede man. Verrassend genoeg was het nog weer eens gezellig aan de vooravond van m’n vertrek. Ik wilde per sé een ochtend vlucht omdat ik dan nog een dagje in Launceston door kon brengen. Omdat ik maar 4 uur geslapen had en de nodige pints naar binnen had gewerkt, heb ik de dag in Launceston besteed aan een lekker lang tokkie. En dan kon ik na aankomst ook nog eens 2 uur wachten voordat ik m’n kamertje in kon. Met andere woorden, ik had de situatie behoorlijk veerkeerd ingeschat, maar “van je fouten moet je leren” dus wéér een wijze les gehad van mezelf. En toen werd het tijd voor de 10-daagse jeep safari tour, a.k.a. de TASafari. Ik moet eerlijks halve bekennen dat ik niet eens wist dat ik bijna elke dag ging kamperen haha. Ik had het gewoon geboekt met het idee van “hee leuk, in 10 dagen zie je vast een hoop van het eiland”. Maar toen ik 2 dagen van te voren de folder eens goed ging bekijken, zag ik dat we 7 van de 9 nachten gingen kamperen. Naja, geen probleem want al m’n vakanties met paps en mams waren kampeervakanties en op een festival loop ik het liefst 3 dagen ongewassen rond in dezelfde kloffie, maar een wc als schep? Nope, dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Of ik die ook daadwerkelijk heb hoeven gebruiken? Dat kunnen jullie nu lezen in de nieuwe avonturen van: René’tje in Australie’tje!

Dag 1

Aan de vooravond in het hostel was ik al een beetje om me heen aan het kijken wie er nou allemaal mee zouden gaan op de TASafari. Van 2 dacht ik, als die maar niet mee gaan. Ik had zelfs al koosnaampjes voor ze verzonnen: krullebol en seriemoordenaar (ja sorry maar ik zweer het je, das was m’n eerste indruk van die gozer). En wat denk je wie er de volgende dag om half 7 klaar stonden bij het hostel om opgehaald te worden voor de safari? Juist, krullebol en seriemoordenaar. Achteraf viel het wel mee hoor, seriemoordenaar was gewoon een beetje een aparte oudere man en krullebol zei niet zoveel. Hij was nogal stilletjes van zichzelf en hij kon net zo goed Engels als ik Papiamento (niet zo erg goed dus). Het was ook nog eens een Duitser, maar daar kon hij niks aan doen. Voor de rest was er nog een Amerikaanse gozer die ik al had ontmoet bij het brugbeklimmen in Sidney en 3 leuke vlotte dames en een oudere dame. Er zat een schotse meid tussen, die was knetter gek dus daar kon ik meteen al goed mee opschieten. Goed, ons eerste tripje was een korte rondleiding door een paar grotten. Het zag er best mooi uit allemaal maar het leukst vond ik wel de glow worms. Eigenlijk zijn het gewoon larven die later ontpoppen tot een anders beestje, ik weet het eigenlijk niet zo goed meer want ik zat nog weer eens niet zo op te letten. Toen al het licht uit ging, en het viel niet mee om dan rechtop te blijven staan, zagen we honderen groene lichtjes aan het plafond. Heel leuk! De tweede trip was een wandeling/beklimming door Cradle Mountain, volgens mij de bekenste bergen in Tasmanië vanwege zijn overland track, een wandeling van 6 dagen waar vele wandelaars van over de hele wereld op af komen. Wij hielden het bij een wandeling van 4 uur en met al die beklimmingen was dat ook wel meer dan genoeg. Het was niet normaal wat een uitzicht we hadden, jullie zien het zo wel op de foto’s. Dat was meteen een van de hoogtenpunten van de gehele trip. ’s Avonds kamp opgezet ergens bij een verlaten bouwval. Eten maken bij het kampvuur, biertje erbij, helemaal gezellig. En ik weet van mezelf dat ik altijd de eerste dag ff wennen moet aan alles en iedereen om me heen dus het kon alleen nog maar beter gaan.

Dag 2

Hebben we een boswandeling gemaakt van 4 uur. Na een klein uurtje verdween echter de schaduw en liepen we in de volle zon. Waarom? Nou dat verhaal is vrij geniaal: een paar maanden geleden was er een gozert die daar rond reed maar hij kreeg autopecht. Dus wat dacht deze slimmerik, “als ik nou eens een rooksignaal maak dan vinden ze me wel”. Euh ja, dat rooksignaal was zeg maar pittig duidelijk haha, halve bos afgefikt. Hoe het met die gozer is afgelopen weet ik niet precies. Het was trouwens wel een super mooie wandeling dus elk nadeel heeft inderdaad zijn voordeel. ’s Avond kamp opgezet aan zee, wederom een super mooie locatie. Had nog ff gezwommen maar het water was zooooooooo koud, dus na 5 minuten had ik dat wel weer gezien. Dag 2 raakte ik al meer gewend aan de mensen en het kamperen en werd ik ook al meer mezelf. Als dan iemand een foto van me neemt en zegt “Whow, that’s a beautifull picture” dan kan ik eindelijk zeggen “Yeah, ofcourse it is, I’m on it so that’s always a beautifull picture”. Kijk, dat soort dingen kun je gewoon niet zeggen op de eerste dag! ’s Nachts heb ik voor het eerst buiten geslapen in m’n swag. Een swag is een soort matras die je uit kunt rollen met een hoes er overheen. Ik had het weer lekker ingekalkuleerd want vlak op deze plek waren de meeste muggen of vliegen of wat het ook zijn. Ze zoemde nogal irritant om m’n hoofd heen en na twee uur wakker liggen ben ik maar helemaal in m’n swag gekropen. Omdat ik mezelf niet helemaal kon uitstrekken in dat ding heb ik behoorlijk opgekruld gelegen. De dag erna moest ik dat bekopen met een flinke pijn in m’n onderrug.

Dag 3

Begon met het uitlezen van m’n eerste boek: De ontvoering van Alfred Heineken. Het is natuurlijk best wel fout maar je krijgt echt respect over hoe ze dat allemaal aangepakt hebben. Een wandeling van 2 uur stond op het programma, door het regenwoud naar een waterval toe. De vaste kijkers weten inmiddels al dat ik na m’n bezoek aan de watervallen in Brazilië/Argentinië niet echt meer onder de indruk ben van andere watervallen, maar toch, het blijven leuke dingen. Volgens mij was dit het enige van die dag dus we hadden veel vrije tijd. ’s Avonds weer kamp aan een ander strand, en nou komt het, er was een échte wc aanwezig! Voorgaande dagen moest ik maar wachten tot de eerste en laatste tussenstop maar nu kon gewoon lekker op de wc gaan zitten wanneer ik wilde. Ik ben de normle dingen des levens zoals een douche en een wc een stuk meer gaan waarderen tijdens deze trip. ’s Nachts weer in m’n swag geslapen en dat ging een stuk beter. Geen muggen en/of vliegen om me heen dus m’n gezicht kon buitenboord en ik kon me helemaal uitstrekken. Ohja, die avond kwam ik nog een spreuk tegen in een klein boekkie genaamd “succes” dat ik gekregen had van Jan & Bertie voor m’n vertrek. Niet dat ik nou aan enen een poëet aan het worden ben maar ik vond hem wel vrij toepasselijk voor mezelf en misschien brengt het andere mensen ook wel op een idee: “Verlaat af en toe het gebaande pad en duik het bos in. Telkens als je dat doet, ontdek je vast iets wat je nog nooit hebt gezien”.

Dag 4

Was héél veel autorijden en slechts een “korte” wandeling van 3 uur. Ik weet niet precies meer waar heen want dat had ik niet opgeschreven maar dat zien jullie zo wel bij de foto’s. Wat ik wel had opgeschreven was dit: “Au voeten, au rug, toen aan een rustdg en een warme douche”. Het kamp was nog weer eens op een super locatie bij een meer. Ik heb die avond geholpen met koken omdat ik met m’n stomme kop de avond ervoor had gezegd dat mammie dat altijd doet voor me en dat ik eigenlijk niet kan koken, of niet wil koken. En dat kun je dus beter niet zeggen met allemaal vrouwen om je heen..... Na het verrukkelijke eten, al zeg ik het zelf, maakte ik kennis met een wél lekkere Australische traditie, een Tim Tam Slam, geniaal was dat! Een Tim Tam is een echt Australische koekkie, lekker knapperig met chocolade. Als je van beide kanten een klein hoekje af bijt en er aan zuigt terwijl hij in je warme drankje bungelt, wordt hij slap en kun je hem aan enen in je mond gooien. Echt super lekker, vele volgden nog die avond en de avonden daarna. Omdat het wat bewolkt was heb ik maar in m’n tente geslapen die nacht.

Dag 5

Begon met een wandeling van 2,5 uur. Het eerste stukkie was de “Tall Trees Walk”, juist, een heleboel hoge bomen. De op een na hoogste soort ter wereld want de hoogste staan in California. Het laatste gedeelte van die wandeling leidde ons naar een paar watervallen, ja, watervallen..... De tweede wandeling duurde 1,5 uur en omdat ik nogal al last kreeg van m’n voetjes had ik voor de verandering maar eens m’n sportschoenen aan getrokken. Achteraf niet zo erg slim want we moesten behoorlijk klimmen door de rotsen enz. Maarja dat is achteraf, en achteraf..... juist, kijk je een koe in z’n reet. Maar het kon mij allemaal niet meer boeien want ’s avonds werden we gedropt in een écht hostel, met een échte wc en een échte douche én alles. Was dat ff een verademing. Lang kon ik niet genieten van dat alles want vrij kort nadat we arriveerde gingen we uit eten met z’n allen en daarna nog ff de kroeg in, hele gezellige avond gehad.

Dag 6

Was de lang verwachtte (voor mij dan) rustdag en deze staat als volgt omschreven in m’n dagboekkie: RUST, internet, wassen, muiven, pils. Wat moet ik nog meer zeggen? Naja dat ik ’s avonds afscheid heb genomen van alle leuke meiden in de groep. En, natuurlijk, hetzelfde probleem wat ik altijd heb: de dag erna wat te doen, altijd gezellig de avond ervoor. Ik had mezelf een ultimatum gesteld van 10 uur want om half 6 ging m’n wekker weer. Het werd uiteindelijk half 12 en voor mijn doen in dat lang niet slecht!

Dag 7

Heb ik bewezen dat ik toch geen klootzak ben. Ik begon me al meer te ergeren aan die Amerikaan, hij, ik en seriemoordenaar bleven nog over van de groep, en ik was hem eigenlijk liever kwijt dan rijk. En ik had de kans! Hij was namelijk nog ff langer gebleven in de kroeg en lag nog te pitten om 10 over 6. Ik zat nog te twijfelen maar uiteindelijk heb ik hem maar wakker geschud. Daarna ging onze relatie met sprongen vooruit haha. Sowieso werd hij wat rustiger en ik minder bijdehand dus eind goed, al goed. De 10-daagse trip bestaat dus uit twee delen, een van vijf en een van vier dagen en dus eentje van tien dagen. Voor ons betekende dit twee nieuwe mensen en een nieuwe gids. De nieuwelingen waren 2 duitse meiden (geloof me, Australië stikt van de Duitsers) en onze nieuwe gids was een mega relaxte snuiter. We gingen nu voor de laatste 4 dagen de oostkust langs en normaal gesproken is het altijd mooi weer daar en aan de westkust regen, regen en nog eens regen. Wij hadden het precies andersom, het weer aan de westkust was super mooi, warm en zonnig, en aan het begin van onze oostkust-trip was het bewolkt en regenachtig. Om die reden hebben we onze eerste en enige lange wandeling van de dag moeten laten schieten: een wandeling van vijf uur naar de hoogste sea cliff (vrij vertaald, hoog rotsblok in de zee) van Australië. Na 3 kwartier wandelen zijn we weer omgedraaid omdat we toch alleen maar wolken zouden zien. Dus dat was ff minder vlinder, maar gelukkig werd het eigenlijk alleen maar beter Peter. Onze gids zag namelijk bij een korte stop een wandeling staan op een bordje die hij nog nooit gedaan had. Na een stemronde zijn we die maar gaan doen: vier uur wandelen, lunch op het strand en een van de mooiste uitzichtpunten van de trip. Je kon bijna helemaal rondom kijken en elke hoek was schitterend. Onze gids ging deze wandeling vaker doen in de toekomst. Op het strand kwamen we trouwens ook nog een dolfijn tegen. Klinkt minder leuk dan het was want hij was een beetje dood, arm beest, en ik maar foto’s maken. We zijn ook nog even in Porth Arthur wezen kijken, het gevangen eiland waar alle criminelen heen werden gestuurd honderden jaren geleden. ’s Avonds kamp opgezet in een bos, dat was voor twee nachten achter elkaar en dat is best lekker als je de volgende ochtend zo weg kan rijden. Door het weer maar weer in m’n tentje gekropen, net als het hele vervolg van deze trip overigens.

Dag 8

Was qua weer hetzelfde als de de dag ervoor, behoorlijk depresief. We begonnen met een wandeling van 4 uur, dat was vlakbij te doen dus we waren die dag vroeg klaar. Daarom zijn we nog naar een paar andere uitzichtpunten geweest. Dag 8 werd ik, net als het weer, ook een beetje depresief. Ik had het eigenlijk wel weer gehad met al dat wandelen en kamperen. En dan ook nog eens regen en bewoling twee dagen achter elkaar. Maarja, nog twee dagen en nachten te gaan dus niet klagen (dus wel). Ik heb een hoop gelezen die dag en érg weinig gepraat haha. Ruim 125 blz. in het engels in een dag had ik volgens mij nog niet eerder gepresteerd. Misschien komt ook wel omdat ik zoveel engels praat nu, dan leest ook wat makkelijker. ’s Nachts had ik nog een mega echte droom/nachtmerrie die wel toepasselijk was bij deze dag. Ik droomde dat ik aangevallen werd in m’n tentje door een paar dieren, en ik zweer het jullie, ik voelde ze gewoon bijten, ik probeerde nog te schreeuwen maar er kwam weinig geluid uit. Jan, jij weet wel welk geluid dit was, net als m’n middagtukkie in Rio haha. Héél apart.

Dag 9

Begint zo in m’n dagboekkie: WOE-HOE, we zitten weer aan de goede kant van het tweede deel van de trip. Ik was weer helemaal het mannetje en gelukkig hadden we niet zo’n zware dag in de planning en was het weer ook eens redelijk. ’s Ochtends zijn we naar een dierentuin geweest met kangaroo’s, walibi’s, koala’s, slangen en andere enge reptielen, en.... Tasmanian Devils! Tot voor kort kon ik deze alleen nog maar van Looney Tunes, maar nou heb ik ze eindelijk in het echt gezien. En nu weet ik ook waarom ze devils genoemd worden, wat een freaky enge beestjes zijn dat en het geluid dat ze maakte, nog veel enger. Er waren een mannetje en een vrouwtje en het vrouwtje was klaar om te paren, het mannetje kan dat ruiken ofzo dus hij wilde er op af. Het vrouwtje had echter “hoofdpijn” en i.p.v. paren gingen ze vechten. Dat geluid ging door merg een been maar ik ben blij dat ik het mee heb mogen maken. Die middag hebben we nog een korte wandeling gemaakt en hebben we gechild op het strand. ’s Avonds werden we nog getrakteerd op onze eerste regenbui tijdens het kampvuur. Een betere laatste avond had ik me wel kunnen wensen, maar ach, het einde was in zicht dus het was wel dragelijk.

Dag 10

Begon zoals dag 9 eindigde: regen. Maar zoals gezegd, het einde was nabij en ik vond alles goed. Zelfs de bloedzuigers die op m’n been zaten tijdens onze eerste wandeling door een regenwoud, hoe toepasselijk dat het ook regende, heb ik lekker hun gang laten gaan. Na die wandeling hebben we onze laatste lunch gehad en nog een boswandeling gemaakt met als eindpunt watervallen..... Na de twee wandelingen, 1,5 uur per stuk, moesten we nog een flink eind rijden om terug te komen naar ons beginpunt van de trip; Launceston. Op de weg terug zijn we nog gestopt bij de Bay of Fires, volgens de Lonely Planet (de backpackersbijbel) het nr. 1 te bezoeken plekje op de wereld. Ik ben nog niet over de hele wereld geweest maar het was zeker mooi! En ik kan zeggen dat ik op het mooiste plekje ter wereld een tokkie heb gedaan. 's Avonds na een snelle hap ben ik nog ff gaan internetten en heb een mega vage film gekeken in de filmruimte.

Kort samengevat (als jullie dat toch eens eerder hadden geweten): véél rijden, véél wandelen, héél véél moois gezien, leuke mensen ontmoet, iets minder leuke mensen ontmoet, gezellige avonden bij het kampvuur, lekker en gezond eten elke dag, schep niet hoeven gebruiken, behoorlijk moe aan het eind van de trip maar o zo blij dat ik dit gedaan heb. Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om deze trip op m’n nr. 1 te zetten tot nu toe, het beklimmen van de brug in Sidney naar nr. 2 en hadden we al een bronzen plak? Doe daar dan maar de kwartfinale van de Australian Open in de Rod Laver Arena.

En toen? FF bijkomen van deze trip? Nope, de volgende ochtend werd ik alweer om 9 uur opgehaald om te gaan WWOOF’en. Voor degene die eerder niet op hebben lopen letten, ik zal nog één keer uitleggen wat dat is: WWOOF’en betekend Willing Workers On Organic Farms, je werkt dan 4 tot 6 uur op een dag in ruil voor eten en onderdak. Ik wilde dit doen om de volgende redenen: wat te doen hebben, beetje ritme opbouwen, veel sporten in m’n vrije tijd, andere mensen leren kennen i.p.v. alleen maar backpackers een jaar lang en één bed op een kamer zonder 6, 8 of 10 andere mensen om je heen is ook érg lekker. Ik ben hier nu vier (werk)dagen en in alle eerder genoemde dingen ben ik al geslaagd. Ik “woon” nu voor een hele week in de kelder bij een gezin bestaande uit een moeder en 3 kinderen tussen de 4 en 9 jaar. Uitslapen is er dus niet bij want om 7 uur begint de kermis hier (wat niet wegneemt dat ik gewoon om 9 uur begin) en het duurt meestal de hele dag. Ook is er nog een andere WWOOF’ster en boven huurt iemand een kamer. Het is behoorlijk volle bak en zo groot is het huis nou ook weer niet, maarja, voor dat ene weekkie maakt het mij allemaal niet uit. De eerste dag heb ik gewerkt in de (Bruin) tuin van de buren, ik moest behoorlijk wat gras maaien maar gelukkig was de helft uitgedroogd dus dat scheelde weer. Ook heb ik nog een zootje hooi tussen de planten gegooid en het de straat netjes maken. Daarna ben ik begonnen met het opruimen, schoonmaken en schilderen van de wasruimte. Schilderen kan elke halfe zool dus dat is een makkie. Ze vroeg “Can you paint?” en ik in m’n beste Engels “Ofcourse! All my friends are housepainters en my brother in law is one, so I know what I’m doing”. Net of dat er iets mee te maken heeft, maar goed. Het bevalt me hier wel, 5 uur werken per dag en een zwembad om de hoek. ’s Avonds relaxen en een boekkie lezen en DVD’tjes kijken op m’n mini DVD spelertje. En ik heb wéér wat geleerd! Dat ik zeker geen tuinman ga worden en nog zekerder geen schilder. Leuk voor een week maar langer hoeft van mij nou ook weer niet. Of ik vaker ga WWOOF’en? Ik weet het niet hoor, niks doen is ook wel erg lekker, misschien dat ik de komende 13 maanden gewoon een snipper neem haha hihi hoehoe.

Hoe nu verder? Dat zal ik nog ff vertellen. A.s. dinsdag om 9:00 AM (’s ochtends, ik weet het nu eindelijk zelf ook) vlieg ik via Melbourne (korte tussenstop) naar Adelaide. Australiërs noemen het Sadelaide dus dat zal een dolle boel worden. Nee hoor, laat mij maar lekker zelf onderzoeken waar het wel en niet leuk is. Wat ik daar wil doen is een tripje naar Kangaroo Island van twee dagen en een tripje naar The Grampians. Beiden schijnen weer super mooi te zijn dus daar heb ik alweer veel zin in. Dat zwemmen met witte haaien in een kooi wordt nog ff niks, daar heb je namelijk de duikbefret voor nodig en die heb ik nog niet. Deze wil ik gaan halen aan de westkust om vervolgens, natuurlijk, ook een duiktripje te maken bij het Great Barrier Reaf. Ik kom sowieso nog terug in Adelaide want vanuit daar strat ook een 10-daagse jeep safari tour door de outback. Die doe ik nu nog niet omdat ik er net een achter de rug heb en ook omdat het nu in de zomer erg warm is daar. In de winter is het een stuk aangenamer heb ik me laten vertellen. Na Adelaide pak ik de trein naar Kalgoorie, dat ritje duurt maar 24,5 uur. Vliegen is misschien wel goodkoper en sneller maar ik moet een deel van deze treinrails gewoon meegemaakt hebben. Kalgoorie is trouwens een oud mijnwerkers stadje en ligt een stukkie voor Perth, 600 km (die lange afstanden wennen erg snel moet ik zeggen). Het schijnt een leuke stad te zijn dus daar maar eens een paar dagen kijken. Als ik dan goed uitgerust ben ga naar Perth, de hoofdstad van West-Australië. Waarom ik goed uitgerust moet zijn? Dat zal ik jullie vertellen, als alles volgens mijn en zijn plan loopt, kom ik daar Mark Vos tegen en dan moeten er zeker ff een paar Volendamse feessies gebouwd worden. Wat ik allemaal ga doen en hoe lang ik daar blijf weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat na Perth mijn avontuur langs de westkust gaat beginnen.

Bijna klaar hoor! Ik zit me net te beseffen wat ik nou allemaal gedaan heb deze afgelopen 2 weken. Bij het typen van deze verhalen en het zien van de foto's krijg ik gewoon weer kriebels. Ik begon deze blog dat ik nog in Melbourne was, dat lijkt voor mij alweer een eeuwigheid geleden. Sowieso, ik ben nu al bijna 2 maanden van huis, of ik al iets of iemand of dingen mis? Nee, eigenlijk niet. Gelukkig niet trouwens want ik moet nog wel een tijdje. Owja, nou ben ik binnenkort nog jarig ook. En nou? Waar zal ik zijn? Op een excursie, in m’n eentje aan de bar van een leeg café, of zal ik gewoon niks zeggen tegen niemand en maar gewoon niet ouder worden? We zien het binnenkort wel. Bij elk jaartje dat ik ouder word vraag ik mezelf altijd “René......?” “Ja?” “Moet je nou niet eens wat nuttigs gaan doen met je leven?” Dat is een vraag die ik vanaf dit jaar niet meer hoeft te stellen! En dan nog een heugelijk nieuwtje ter afsluiting: volgens de weegschaal hier ben ik 1 kilo afgevallen sinds ik in Australië ben. Ik hoeft geen second opinion, ik geloof deze gewoon.

See you next time, probably from Perth.

  • 26 Februari 2009 - 07:01

    René Tol:

    Hij is weer top René!

  • 26 Februari 2009 - 08:01

    Sharrie:

    Heyyy René'tje!

    Tsjuhh.. ben ik toch zo maar even de eerste met een reactie!
    Hij is weer mega.. hoewel ik me wel héél erg verbaasde over die, ik zal citeren: "wc als schep".. ik neem aan dat ze dan wel de wc-bril even demonteren alvorens tot scheppen over te gaan?!? :P;) hihi nee maar wat een belevenissen weer, toppiejoppie!

    xx

    Ps. bedankt voor de groeten en de groeten van mij terug!! :-D

  • 26 Februari 2009 - 10:07

    Ma:

    Hee, Rene'tje, ik droomde van de week dat pa en ik met de caravan lange weekenden weg waren. En toen we terug kwamen was de was gedaan. Verrassing van Rene'tje. En nou kan je ook nog tuinieren! Super!
    Hoeft pa niet meer te maaien. We wachten wel met een nieuwe tuin aanleggen tot jij er weer bent. Zo'n grote helper, daar moeten we van profiteren. (dat heb jij tenslotte ook al zolang bij ons gedaan).
    groetjes en doe je best he? xxx.

  • 26 Februari 2009 - 10:52

    WEM:

    Hé René,

    Zo ff een uurtje gelezen... pfff... ik heb m'n bril maar ff opgedaan anders gaan de letters voor m'n ogen draaien. Wat een mooie verhalen en zeker de humor die je gebruikt is weer top! Mooi om te lezen wat je allemaal weer hebt meegemaakt. En wat een meevaller dat je op de weegschaal 1 kilo lichter was! Dan zijn je shirts dus echt gekrompen in de droger, hahaha, hihihi. Ik heb een deel van je foto's bekeken, de rest bekijk ik als er iets bij staat, anders weet ik niet wat het is. Nou, veel plezier nog met WWOOF-en.

    Liefs WEM

    ps. ik mis je nog steeds!

  • 26 Februari 2009 - 11:30

    Wendy:

    Hey Rene,

    mooi verhaal! En goed om te lezen dat jij wel mooi weer had in Tasmanië. Wij hadden (bijna) alleen maar regen, en dat gaat erg snel vervelen..

    En ook erg leuk dat je Mark gaat ontmoeten somewhere on the road! Dat liedje moet je trouwens een keer downloaden: On the road again, van Willie Nelson. Echt een liedje voor tijdens het reizen haha.

    Nou veel plezier nog verder en ik hou je in de gaten haha..

    x Wendy

    (ps Sydney is met 2 y's ;-) )

  • 26 Februari 2009 - 18:05

    Nico Kwakman:

    What am I doing here ! Overigens wou ik je niet ongerust maken, maar..."The Port Arthur massacre of 28 April 1996 was a killing spree which claimed the lives of 35 people and wounded 21 others mainly at the historic Port Arthur prison colony, a popular tourist site in south-eastern Tasmania, Australia. Martin Bryant, a 28-year-old from New Town, eventually pleaded guilty to the crimes and was given 35 life sentences without possibility of parole. The Port Arthur massacre remains Australia's deadliest mass killing spree and remains one of the deadliest such incidents worldwide in recent times"

    Bizar toch ? Ben ook je maar ff geweest !

    See ya,

    Nico

  • 27 Februari 2009 - 10:05

    J.P. Balkenende:

    ROFLOL HIHI w00t

  • 27 Februari 2009 - 20:16

    Je Zwaag Jo:

    ik ga gewoon je verhaal elke dag een dag lezen mooi verhaal tot nu toe en top foto's Rene groetjes en kijk je wel uit

  • 28 Februari 2009 - 06:02

    Wendy En Joey:

    Hé René,

    Je moet toch nog wel aan Bassie denken, lees ik, hahahaha. Mooie foto van mij en Joey, hihihihi. Hier komt een berichtje van Joey:
    . .. b.cv.cd.e..ee.e.e.e.e............³²¡1l;,,,,s,,,,,ssssssssssssss,,s,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, DWqnE2NSNQZaqn12WM,MM

  • 28 Februari 2009 - 11:01

    Marjan:

    Mmhhh....again!!
    Reading youre story's is great!!!!
    Wat jij hebt, dat gevoel van nu zit ik alweer hier en je bent alweer 2 mnd weg.....wat gaat het snel he?!! Missen...nee natuurlijk niet man!!
    Vrijheid blijheid!!! :-)
    (know it so well)

    Looking forward to your next story Reneetje!!
    Have a wicked time!!! ;-)

    Xx Marjan


  • 28 Februari 2009 - 13:20

    Anja W:

    Hoi René, Chantal heeft je site even voor me geopend en ik ben nu al een klein uurtje aan het lezen. Je kunt, net als je moeder, lekker schrijven. Wat een belevenissen. Je hebt een beregoed geheugen of je maakt iedere vijf minuten aantekeningen. Wat een details! Ik blijf je volgen. Veel plezier nog! groetjes

  • 01 Maart 2009 - 08:41

    Je Nicht Karin:

    Hai René,

    Ik ben even voor je verhaal gaan zitten hoor. Dacht eerst: even lezen wat onze avontuurlijke neef René allemaal beleeft. Heb Marjan's verhaal ook gelezen, daar was ik iets eerder mee klaar, haha.

    Ik moet erg lachen om je verhalen en je manier van vertellen. Moet je wat mee gaan doen!

    Zo te lezen maak je een heleboel mee en is het dus een goede zet geweest om deze reis te maken. Geniet ervan, en ga vooral door met iedereen daarvan op de hoogte te houden.

    Groeten, je nicht Karin

  • 01 Maart 2009 - 15:25

    Jack Bond :

    jij binne lekker bezig king!! ik ga morgen weer lekker aan het werk pooier haha

  • 02 Maart 2009 - 18:18

    Je Zwaag Jo:

    He he je verhaal eindelijk uit wel mooi en leuke foto's. Je hebt gelijk hoor ga jij maar de rest van je "vakantie" uitusten je hebt wel weer genoeg gewerkt haha hihi gr Jo en kijk je wel uit

  • 02 Maart 2009 - 18:44

    Elz:

    Zoals ik al smste, ik ben jaloers!

    Ik zit hier maar weer op mn saaie kantoorbaan jouw toffe verhalen te lezen en te zuchten....

    nog maar een bakkie koffie dan...

    zet m op!
    xxx

  • 04 Maart 2009 - 17:47

    Bob&Jud:

    Dus je boekie is uit, mooi he? Je verhaal hebben we weer in etappes gelezen...superleuk weer!
    Lang leve het internet dat we zo goed met je mee kunnen leven. Prachtige foto's ook weer!

    Have fun! xxx fam. Verschuren

  • 06 Maart 2009 - 13:31

    Ron:

    Hee Vlerkje!

    Weet je nog dat we met zn tweeen in je bunker allemaal, zoals jij het noemde 'naaierij' aan het doen waren? Ik lees in je berichten de blije ondertoon dat je daar nu vanaf bent, en van die RotRick natuurlijk.

    Maar serieus, wat een megaverhaal jongen! Je vertelt iedereen toch wel dat je een 'Retard of the Dike' bent he? Die kennen ze Down Under vast nog niet...

    Ik zal uitkijken naar je volgende vraaltje! Ik krijg je neiging om ook het vliegtuig naar een ver oord te pakken! Maar daar is poenie voor nodig, und die habe ich nicht!

    Veel plezier, en trek vooral je FCVD trui aan als je dat Volendamse feessie bouwt...

  • 07 Maart 2009 - 18:31

    Tante Geer En Ger:

    Hé René,
    Ook wij reizen met je mee en genieten van je verhalen.
    Je hebt precies zo'n geheugen als je moeder. Die weet ook nog precies wat we vandaag 35 jaar geleden deden. Maar ík weet in ieder geval dat je overmorgen 23 jaar geleden bent geboren. Langs deze weg willen we je alvast van harte feliciteren en maak er een mooi jaar van, down under! En we blijven je volgen via de computer.

    Vele groetjes van tante Geer en Ger

  • 07 Maart 2009 - 22:22

    Alice Buurvrouw Sylv:

    Hoi rene leuk om iets van je lezen, ik ben nog maar net begonnen want je hebt zo jezusveel geschreven, alvast gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel plezier,ps:als ik effe niks te doen heb ga ik alles lezen hoor. groetjes van de buren van je neef Lennon

  • 09 Maart 2009 - 07:39

    Anneke [ma Rosan]:

    Hallo rene,ik heb vandaag een snipper en dacht laat ik eens kijken of rene wat weet,ik zit inmiddels al twee uur te genieten van je verhalen.Datvertellen doe je goed,zit gewoon in mijn eentje te grinnikken als ik je fotos met tekst lees,wat maak je allemaal mee,prachtig.Ga zo door.Ook even V H G met je 23 e verjaardag.groeten. Anneke.

  • 09 Maart 2009 - 08:09

    Rosan:

    He Rene,

    Nou ik zie dat m'n ma d'r ook weer als de kippen bij is.. haha Maar wat een verhaal.. Ik moet bekennen dat ik hem deze keer niet helemaaal heb gelezen ivm gebrek aan Kip (Laos valuta) Maar jij maakt ook anders nog ff wat mee, klinkt goed allemaal. Ik heb trouwens ook zo'n spreukenboekkie mee (ik dacht daar kijk ik toch nooit in) haha maar ik had er toch ook wat aardigers uit gespit.. Bay of Fires was mijn Tassie favoriet! En jij hebt daar gewoon liggen slapen! tsss

    En jij gaat nu dus met de trein de outback in en richting de westkust! (jalooeers!) Zuiden van Perth tot Albany is trouwens ook de moeite waard!

    see ya

  • 09 Maart 2009 - 09:50

    Syl:

    Lang zal renetje leven lang zal renetje leven in de gloria!!!! Gefeliciteerd!!!! Veel plezier op je 23e verjaardag!!!!!!

  • 09 Maart 2009 - 18:00

    Tiny En Henny Karman:

    Hartelijk gefeliciteerd met je 23e verjaardag en doe er maar minstens twee of drie keer 23 bij. We genieten enorm van je prachtige foto's en zeker ook van je verhalen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dat schrijven op de LTS hebt geleerd. Het zal dus zeker wel in de genen zitten, je bent niet voor niets een zoon van je moeder. We wachten weer op je volgende pronkstuk. Groetjes en heel veel plezier.
    Henny.

  • 10 Maart 2009 - 07:53

    Sandra:

    Hallo René!!
    Gefeliciteerd nog hé! Ouwe bok. Alweer te laat, maar beter te laat dan niet haha. Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad daar Reneetje, schrijf je snel even een stukje?
    X

  • 11 Maart 2009 - 15:03

    Arrie Kwakman:

    hey rene leuk verhaal... alleen de moeilijke woorden lukken me nog niet zo erg, dan komt opa mij altijd helpen haha

  • 12 Maart 2009 - 08:49

    Orm:

    He Rene,

    Ik hoop dat je het naar je zin hebt, plakken ze daar ook de stickers scheef? of op z'n kop zeker....

    Ik heb goed nieuws, we zijn met de hele straat een inzamelingsactie begonnen zodat je nog langer kan blijven........

  • 12 Maart 2009 - 13:19

    Geery:

    hey rene je zus vertelde me dat je een eige site hebt dus ik ben maar eens gaan kijken,maar jeetje wat maak jij veel mee en wat maak je mooie foto,s leuk om te zien.erg veel plezier nog en ik blijf je site volgen !! groetjes de tegen over buur van sylvia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Launceston

René

Actief sinds 21 Sept. 2008
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 166570

Voorgaande reizen:

06 Januari 2009 - 24 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: